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Tdr 250 un po' pepato

Aperto da Lu-bx, Febbraio 10, 2012, 23:46:55 PM

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Lu-bx

Dopo varie insistenze  ;D

vi presento un mio lavoretto,  perdonatemi (anche l'inglese) ma è un po' lungo e non ho voglia di tradurre tutto, il sito di appassionati è inglese e purtroppo senza essere registrati non si può vedere il topic.. ho condensato un po', spero vi piaccia.

Solo un piccolo cappello dunque. Tenete presente che ho fatto tutto con le mie mani, e ne ho fatte due dato che come si vede i lavori  sono stati fatti presso la concessionaria di un mio amico, lui mi ha "dato un ponte" ed io ho fatto tutto il resto, compresa la sua moto!

Ragionevolmente da carte ufficiali Yamaha YEC (kit F-III, testa/imbiellaggio/cilindri/pistoni/raffreddamento/impianto elettrico/cambio/frizione) degli anni '90 la potenza a seconda dei circuiti e delle temperature varia da 62 a 65 cv, io mi sono tenuto "stretto" dato che oltre al kit ufficiale ci sono molti altri pezzi fatti ex novo o che a quel tempo non esistevano ancora (es. la centralina del kit era fissa, la mia Zeeltronic è completamente programmabile con il suo programmatore dedicato). Di questo ho pure parlato con i tecnici Yamaha del tempo. La potenza in effetti non è elevatissima (circa 30/32 cv a cilindro 125) ma bisogna ricordare che è pur sempre una moto stradale non esasperata (ho mantenuto miscelatore, avviamento a pidivella, luci) ed ho comunque privilegiato la coppia e l'erogazione dai 6mila agli 11mila giri.

La filosofia guida è stata quella di realizzare di questa moto un motard (anche se, pur con diversa filosofia, lo era già) con i componenti disponibili all'epoca. Uniche concessioni, la pompa frenante discacciati (l'avevo sulla mensola) ed i dischi braking dato che i dischi originali Fzr avevano uno spessore molto sottile di serie ed erano noti per piegarsi da nuovi.. figuratevi dopo 20 anni che avrei trovato..

Tutto fatto per passione e curiosità di vedere quanto può andare un trabiccolo del genere con 22 anni sulle spalle ::).. enjoy



Here's my project for my '90 motard.. so nothing too modern (better pieces from garage cleaning  :D ), so softy drive, lesser weight, vintage appearing.

Begin with 2 bikes in a box, then the first one is stripped down to the frame, and I begin to consider where to spare weight.. so I take my wife scale and here are some results, near the substitute pieces I just got:

- headlight + frame + wires  2.100 / 400 Cemoto vintage headlight
- front fairing                         750 /as above
- odometer                            800 / removed
- horn                                    200 / removed
- battery                             1.900 /  removed - 120 30.000Mf - 16V condenser
- ignition block                       500 / removed
- expansions (2)                  7.400 / 3.400 JL steel expansions (2)
- silencers (2)                      4.000 / 2.400 JL silencers (2)
- heat shields (4)                 1.400 / 120 homemade carbon heat shields (2)
- mirrors (2)                           750
- indicators (4)                       900
- passenger hangers + bolts (2)520 / removed
- passenger footrests (2)      1.050 / removed
- battery tray                          120 / removed
- tools tray                             100 / removed
- front fender complete           600 / 500 Cemoto vintage cross, had to be cut
- big tool for rear swinger       220 / removed
- tool bag                               600 / removed
- helmet hanger                      180 / removed
- chainguard                           120 / removed
- petrol tp                               400 / must to be replaced by a Lightech one
- front caliper complete         2.000 / 1.880 Sumitomo 43mm single piston (2)
- rear caliper +bracket      1350+200/400+200 Mito Brembo caliper and bracket
- fork tubes + gaitors(2)       7.200 / 5.300 from Fzr 600 '89
- steel swinger                     4.900 / 3.900 alloy Tzr one
- front brake disks               2.800 / 2.400 Braking from a Tdm 850
- OEM Cdi                               450 / 250 Zeeltronic fully programmable
- Rear shock absorber          3.300 / 2.200 YSS fully adjustable shock

That's for now I will add weight and specs during reconstruction.

The major modifies I planned:

- front FZR 600 forks, they are plug-and-play but got 2 hanger for calipers, same lenght also 850 mm, front FZR 600 wheel (110/70/17), 130 mm vs 160 travel
- a new homemade alu fork stiffener
- plastic front fender and headlight, like XT 600 one (cutted)
- JL complete exhaust
- F-III spec for cilinders, clutch and carbs, rebore to 1.0
- TZR gear
- rear alu swinger from TZR 2xw, polished and modified for mito caliper
- rear wheel from MITO 125 (150/60/17)
- rear mito caliper and support
- YSS fully adjustable shock
- strip the battery and install a condenser (like a Ktm Lc4 old series one)
- nylon frame bumps
- maybe a new radiator (if I find one suit well)
- rpm instead of odo
- lightech fuel tap
- maybe a new raised saddle
- mirrors from a BW 125
- indicators from a WR 450
- alu sprocket, maybe a 46 one (find a useful calculator on http://www.gearingcommander.com, TZR just added, change rear wheel size in case)
- Supermoto O-ring chain from DID
- a lot of vintage stickers (you're welcome if you like to contribute..)

The actual weight of the TDR is 146 kgs whitout fuel (Motociclismo tests from 1989), front 68 rear 78. Due to my rough caluculations, I'll reasonably reach 130 kgs with indicators/mirrors/plate..

I like all the contributions for advices from you!!

Here whit an old Yamaha Racing tech (Sonauto times..  :wink: )



CONTINUA

Fzr 600 fork done! Also a new seat shape (2 cm higher) and his cover, on bike nr. 1 for pic purpouses only.

(Tanks so much to Chris the Negotiator -  and the YSS Dynamic Duo!  :D )






CONTINUA

some news, the project is going on (thanks so much also to my oversea friend Chris), hours cutted out from a job and another, here are some pics:

Mito 1st model (grimeca wheels + rear caliper + support), 2xw swinger polished



Engine reconstruction (all Yam brand new gaskets/bearings/rods, Tzr engine, rebored cylinders to +1.0, Mitaka pistons, balanced crank, refined crankcase and ports etc)






Machined head



Rear linkage refurbish




Rebuildig from the frame







A friend of mine (glamorous model) (how much is little this bike?)  :D



Mods to the right fairing



YSS Shock (compression-extension-rebound-height-reservoir on hose)




Forced to change the disks (3.2mm thickness left!) - this one are from a scrap TDM 850 - fully rusted, also 1.200 gr vs 1.400 gr oem





Zeeltronic fully programmable CDI (http://www.zeeltronic.com) - Borut is a great guy, he also is preparing a P&P CDI TDR model





From the aero scrap.. EGT gauge and probes (a must for such prepared engine and a programmable CDI)




That's all for the moment, hope next week last pieces (condenser, plastic pods for instrument accomodation, jets an needles, calipers, braided hoses..) then.. fire!

Updated weight in the first post

CONTINUA

389 euros directly from YSS Europe (Harrie)  :D  + shipping from Holland - model is MX 302 TRCL. Adjustable height is for free if you like, but you will lose 10mm stroke. Since Oem got 150 and this 170, no probs (I take the 310 lenght version). Got 60 rebound clicks, 20 for compression.  You can spare a kilogram from the oem, now I'll be so busy to test also because I changed the swinger and must find the right dogbone (for the moment 100 distance, from 110 standard).

A juicy piece for materials, must wait for effectivness and adjustment feeling (also got YSS fork emulators in fron fork, and a lot of mods all around the bike..)

Only a slight mod required, the bottom fixing, since the original got steel "U" shape 4 mm thick, and YSS got billet alu "U" shape 7 mm thick.


Hotboxaerox@: the workshop is an official Yam dealer, he's a friend of mine and let me a bike bridge for this project.. but I also assembled HIS Tdr (yoy can see it, the yellow front wheel) for him (just a soft tuning and a 1.5 rebore due to a hard seize) - I bought the 2 bikes in the boxes and no engine running.. so lucky there are no major probs (just crank bearings and rods to substitute)

CONTINUA

Latest news, I start the bike and she's running well and grindy  :D  Now waiting for DID motard transmission kit, front braided hoses and I'm ready!

At the moment:

- super vintage latest '80 Sumitomo calipers;
- rear braided hose and proper garage style reservoir  :D
- condenser instead battery (zeeltronic specs - 30.000 microfarad, 16V)
- homemade steel frame and cockpit
- another front mudguard (got 3 different.. :lol: )















CONTINUA

a little update, waiting for better temps for carb tuning  :D, find the pilot jet but got some probs with jet needle








rickyx

 :) bella moto e bel lavoro... me la ricordo bene la ''lightburner''...
solo una cosa... spero che il parafango anteriore non sia quello definitivo...
da piccolo avevo un seggiolone altiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssssimo..........
    http://www.xr-italia.com/forumxr/index.php?topic=18010.0   
     

rainbowsix

io che ne ho avute 2 di quella moto...la ULTIMATE DUAL.....è vero che hai fatto un lavoro tecnico sublime..ma hai rovinato...un classico Yamaha.....che fa parte della lista FMI....e di complete non se ne trovano....tante. ..essendo stata la prima motard al mondo.
Honda XR600RN 1992-Honda CRF1000L Africa twin Adventure Sport-Yamaha TDR250-Yamaha YZ250WR BYRD

1987-1989 Cimatti Gringo G1 50
1989-1989 Cagiva Cocis 50
1989-1992 Cagiva Tamanaco L.Explorer 125
1993-1997 Honda XR600R 1993
1998-1999 Yamaha TT600SW 59X 1992
1998-1998/2006-2007 Yamaha TDR250
2000-2006 Yamaha Vmax 1200 2WE America
2011-2012-2021 Honda XR650R SM MY05
2014-2015 Honda XR250R Me06 MY94
2006-2014 MV Agusta 910R Brutale America 204/300
2014-2015 Yamaha Vmax 1200 2WE America
1999-2017 Piaggio Vespa P200E
2012-2018 Yamaha TT600 59X
2016-2018 Honda CRF1000L Rally Victory Red

Lu-bx

Rickyx parafanghi ce ne sono quanti ne vuoi.. è che sono foto prese a vari stadi (e poi c'è sempre qualche amico che me ne regala qualcuno vecchio)

Rainbow beh prima di imbarcarmi in un lavoro del genere.. ne ho altre due + 1 motore  ;) inoltre per quanto possa sembrare strano si può rimettere tutto completamente originale, a parte telaio, carter e serbatoio tutto il resto dei pezzi originali è imballato con cura. Se guardi bene non ho tolto nemmeno una piastrina al telaio (ne avrei guadagnato in peso e pulizia, cos' come tagliando la parte posteriore del telaietto reggisella) proprio per questo motivo.
Inoltre pensa che quando le ho prese erano nello scatolone, smontate e pure male, piene di nidi di vespa etc..

La prima è tutta completamente originale, soprattutto gli introvabili soffietti gialli anteriori.. ne ho viste in vendita ma - oltre ai prezzi folli - mancano di parecchi componenti originali, per esempio adesivi e plastiche, copertina sella etc. Pensa che in Germania è stato venduto un kit plastiche a 850 euro su e-bay, e si sono pure accapigliati, una 60ina di rilanci

Ho un mio caro amico sui 50 che ha una discreta collezione di moto da cross e "mi ha insegnato bene", come Obi Uan, sono d'accordissimo con te e sono moto da rispettare.

Tutti i lavori di motore sono stati eseguiti come da fiches ufficiali Yamaha corse dell'epoca, ed a me piace romanticamente pensare che se ne avessero bombardata una a quel tempo l'avrebbero fatta simile (come ad esempio il 535 2t preparato per Peterhansel dalla Sonauto)

rainbowsix

#4
è una moto da rispettare...e nel 2007 ne ho venduta una perfetta gialla e nera 3CK....con pistoni nuovi maggiorati e con una sella di ricambio grigia...un motore completo di carburatori 3CL funzionante e una forcella completa.....NON MI BESTEMMIARE.....2000euro...ora è da un collezionista.....

purtroppo col 2 tempi non ero + abituato...e i costi mi stavano sommergendo.
Honda XR600RN 1992-Honda CRF1000L Africa twin Adventure Sport-Yamaha TDR250-Yamaha YZ250WR BYRD

1987-1989 Cimatti Gringo G1 50
1989-1989 Cagiva Cocis 50
1989-1992 Cagiva Tamanaco L.Explorer 125
1993-1997 Honda XR600R 1993
1998-1999 Yamaha TT600SW 59X 1992
1998-1998/2006-2007 Yamaha TDR250
2000-2006 Yamaha Vmax 1200 2WE America
2011-2012-2021 Honda XR650R SM MY05
2014-2015 Honda XR250R Me06 MY94
2006-2014 MV Agusta 910R Brutale America 204/300
2014-2015 Yamaha Vmax 1200 2WE America
1999-2017 Piaggio Vespa P200E
2012-2018 Yamaha TT600 59X
2016-2018 Honda CRF1000L Rally Victory Red

massimetto

io ne ho una uguale, gialla e nera, trasformata motard con cerhi mito, praticamente l' avevo sistemata tutta, revisione forcelle, gomme nuove, pistoni nuovi, revisione carburatori.....etc, poi l'ho abbandonata in cantina.

ultimamente l'ho tirata fuori e i cuscinetti della ruota post sono inchiodati, i soffietti forcella andati....., ma poca roba e altre cosette da inutilizzo......purtroppo non ho tempo da dedicargli, se a qualcuno può interessare, anche per pezzi di ricambio....mi dispiace troppo vederla così abbandonata